Kabiny sanitarne w szkole – jakie wymogi muszą spełniać?

W każdej szkole potrzebne są pomieszczenia sanitarne, aby personel i dzieci mogli załatwiać swoje potrzeby fizjologiczne, zadbać o higienę. Mogłoby się wydawać, że wybór kabin sanitarnych nie ma większego znaczenia, ale w praktyce wygląda to już zupełnie inaczej. Muszą one spełnić wymogi higieniczne i sanitarne, mieć odpowiednie wymiary. Kabiny sanitarne w szkole trzeba zaprojektować zgodne z uregulowaniami prawnymi, które są odgórnie narzucone. W przeciwnym razie należy liczyć się z szeregiem problemów podczas najbliższej kontroli sanepidowskiej. Osobna toaleta z dostępem do ciepłej wody, środków higienicznych i suszarki do rąk stały się obowiązkowymi elementami wyposażenia w toaletach publicznych.

Co należy wiedzieć o przepisach sanitarnych dla szkół?

Podczas projektowania toalet w szkołach trzeba kierować się wymogami prawnymi, które dokładnie opisuje rozporządzenie ministra odnośnie zakresu higieny, bezpieczeństwa i zdrowia dzieci. Dokładne zapisy znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku. Przepisy sanitarne dla szkół dotyczą:
• Umywalek,
• Szafek,
• Toalet i kabin sanitarnych,
• Podłóg,
• Toalet dla niepełnosprawnych.

Pomimo jasnych wytycznych nadal od wielu już lat pojawią się liczne problemy ze szkolnymi toaletami. Dla wielu uczniów korzystanie z nich jest bardzo niekomfortowe, wręcz uciążliwe. Każda placówka oświatowa powinna zapewnić swobodne mycie rąk i korzystanie z toalety, co wpływa na samopoczucie dzieci i ich zdrowie. Niestety w wielu przypadkach uczniowie nie mogą liczyć na optymalne warunki panujące w toaletach szkolnych, nie są one właściwie wyposażone. Częstym problemem jest niedostateczna czystość, czyli brud i nieprzyjemne zapachy. Nic więc dziwnego, że dzieci nie chcą z nich korzystać, a powstrzymywanie się od załatwiania swoich potrzeb fizjologicznych i niemycie rąk są skutkami zaniedbania placówki. Kolejny problem dotyczy braku artykułów higienicznych w postaci mydła, ręczników, papieru toaletowego. Do tego dochodzą też problemy techniczne typu niedziałająca spłuczka, niezamykające się drzwi.

Bardzo ważne jest to, aby kabiny sanitarne były dostosowane do wieku i wzrostu uczniów. Znaczenie ma nawet płeć użytkowników podczas projektowania toalety w placówce edukacyjnej. W przypadku dzieci w wieku szkolnym od siódmego do jedenastego roku życia na każde dziesięć dziewczynek przypada jedna miska WC, która musi mieć wysokość 35 cm oraz jedna umywalka na wysokości 65-75 cm na czterdzieści uczennic. Z kolei w chłopięcej toalecie musi znajdować się jedna miska WC o wysokości 35 cm na każde dwadzieścia użytkowników. Nie może zabraknąć też jednego pisuaru na dziesięciu chłopców o wysokość 50 cm i jednej umywalki na wysokości 65-75 cm na czterdziestu uczniów. W przypadku toalet przeznaczonych dla uczniów między dwunastym a piętnastym rokiem życia zmienia się wysokość misek WC (dla dziewczynek 42 cm, a dla chłopców 57 cm), umywalek (42 cm dla uczennic i 75-85 cm dla uczniów) i pisuarów (57 cm).

Co z toaletami dla dzieci niepełnosprawnych?

Dzieci niepełnosprawne ze względu na swoje ograniczenia ruchowe muszą mieć odpowiednio dostosowane kabiny sanitarne, aby zapewnić im komfortowe i swobodne użytkowanie toalety. Niezwykle istotne jest usunięcie wszelkich barier architektonicznych, które stanowią jedno z głównych utrudnień dla osób poruszających się z pomocą kul i na wózkach. Konieczne jest wobec tego wyeliminowanie progów, wstawienie szerokich drzwi, pozostawienie optymalnej przestrzeni do manewrowania. Zadbać należy również o to, aby umywalka znajdowała się na właściwej wysokości, dotyczy to również lustra i szeregu innych akcesoriów, typu mdło czy suszarka do rąk. Znaczenie ma to, aby osoba niepełnosprawna miała do dyspozycji podjazd i specjalne poręcza, co ułatwia samodzielne poruszanie się po toalecie. Niestety w większości przypadków nie można liczyć na kabiny sanitarne przystosowanie do potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych. Trudno obecnie znaleźć miejsce, w którym będzie zamontowana odpowiednia toaleta i umywalka wraz z zamocowanymi przy nich poręczami.

Dlaczego kabina sanitarna z HPL to świetny wybór do szkół?

Kabiny sanitarne produkuje się z różnych materiałów i ma to duże znaczenie, bo wpływa na walory użytkowe i estetyczne. Kluczową kwestią w przypadku każdego miejsca publicznego jest to, aby zachować wysoki poziom higieny i bezpieczeństwa. Kabiny w szkolnych toaletach powinny być wykonane z materiałów mających wysokie normy i atesty, nie mogą zawierać szkodliwych dla zdrowia substancji. Kluczowymi kwestiami są łatwość utrzymania w czystości i pełna dezynfekcja, aby nie dopuścić do rozwoju chorobotwórczych drobnoustrojów. Niestety bardzo często dzieci przynoszą różne patogeny właśnie ze szkoły, a najwięcej jest ich w pomieszczeniach sanitarnych. Kabiny powinny mieć gładką powierzchnię, być odporne na ścieranie i działanie środków czystości.

Obecnie coraz większą popularnością cieszą się kabiny sanitarne z tworzywa HPL, czyli materiału wyróżniającego się nieprzeciętną trwałością i wytrzymałością. Ściany kabin z HPL są odporne na uszkodzenia mechaniczne, podatne na ataki wandalizmu. Do zalet zalicza się również wysoka odporność na zabrudzenia. W szkolnych toaletach nierzadko dochodzi do wylania kolorowego napoju barwiącego lub malowania po kabinach markerami permanentnymi. Zmycie zabrudzeń z tworzywa HPL nie jest trudne, przez co można z łatwością utrzymać kabiny w czystości przez długi czas. Tworzywo HPL jest całkowicie bezpieczne, nie emituje żadnych toksycznych związków. Wykonane z niego kabiny charakteryzują się długą żywotnością, zachowują swoje pierwotne właściwości przez wiele lat.

Redakcja martino-meble.pl